Mierniki procesów KPI-czyli czujniki w Twojej firmie

mierniki KPI w Twojej firmie

rejestracja produkcji, KPI – system FlowVision, raportowanie procesów, mierniki zarządzania produkcją

 

Zastanawiałeś się kiedyś jakby to było jechać autem bez prędkościomierza i wskaźnika poziomu paliwa? Odłączyć obrotościomierz i pozbyć się pomiaru temperatury w chłodnicy oraz kierunkowskazów?

Zamiast tego, ewentualnie, podłączylibyśmy miernik ciśnienia wtrysku paliwa – w końcu im więcej paliwa wpływa do silnika tym szybciej, prawdopodobnie, jedziemy i więcej spalimy, więc też i podróż jest droższa.

Auto byłoby tańsze i nic nie rozpraszałoby przyjemności z jazdy (oczywiście za wyjątkiem złamanych przepisów). W zasadzie proste.

Przypuszczam jednak, że większość z nas nie wyobraża sobie takiego prowadzenia samochodu, a wszelkie awarie czujników odbieramy jako duży dyskomfort.

Dlaczego godzimy się więc na to, żeby być ślepymi i głuchymi zarządzając własnym majątkiem?
Co powoduje, że prowadząc firmę – czyli układ o wiele bardziej złożony w zarządzaniu i dający nam utrzymanie, większość organizacji nie mierzy NIC?

W praktyce, najczęściej zleca się zadanie nadzoru mierników Pełnomocnikowi Jakości i nakazuje prowadzić statystyki tak, aby zadowolić klienta oraz nieangażować żadnego z kierowników operacyjnych.

Efektem są bardzo pomysłowe rozwiązania:

– przygotowanie dokumentacji projektowej w wyznaczonym terminie- cel 99%,

– ilość wad jakościowych – cel 0%,

– ilość reklamacji z winy własnej firmy – cel 5% wszystkich reklamacji,

– ilość dokumentów odbioru przygotowanych w terminie – cel 99%,

– średni czas realizacji wszystkich zleceń < 4 dni – cel 90%

Niektóre, pozornie, mogą nawet brzmieć sensownie, ale to co łączy te „rozwiązania” to:

– złożoność wyliczania i interpretacji ,

– praktyczna niemierzalność i trudności w pozyskiwaniu danych,

– nierealność założonych celów lub brak wpływu na ich realizację,

– totalne oderwanie od potrzeb klienta, zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego.

Jakie więc powinno się wyznaczać mierniki celów, aby służyły firmie?

  1. Mierniki muszą być powiązane z celami procesów, potrzeb klienta i co najważniejsze, z celem naszego biznesu, czyli tym, co przynosi nam korzyści.

Inaczej ich realizacja to tylko strata czasu.

Czyli zanim zdefiniujemy mierniki musimy określić co chcemy osiągnąć w danym procesie, czego oczekuje klient procesu i kto jest jego dostawcą.

  1. Kluczem jest prostota stąd mierniki należy definiować na przykład korzystając z zasady SMART:
  • SIMPLE– jasny, konkretny, czytelny – zrozumiały i nie pozostawiający miejsca na wątpliwości
  • MEASURABLE– mierzalny – aby obiektywnie sprawdzić, czy został osiągnięty
  • ACHIEVABLE– możliwy do osiągnięcia, realny –zbyt „ambitny” i „odległy” cel zniechęca
  • RELEVANT– ważny, istotny, wartościowy dla wykonawcy
  • TIMELY DEFINED– terminowy, czas realizacji powinien być dokładnie określony
  • EXCITING– ekscytujący cel motywuje i angażuje w jego realizację,
  • RECORDED– zapisany i zatwierdzony-to zobowiązuje
Powrót do artykułów